Bali Lovina Villa Padma

                  Bali Lovina Villa Padma

 

Het ontwerp van Villa Padma 1

Het ontwerp van Villa Padma
 
Uitgangspunten:
 
- Een langgerekt stuk grond van 64 bij 25 m. Aan de lange zijden: de ene zijde uitzicht op de 
 
sawa, de andere zijde de grens naar de achterburen.
 
- Het moest een huis met 3 slaapkamers worden.
 
- het huis mocht een maximaal oppervlakte hebben van om en nabij de 220 m2.
 
- Een afsluitbare binnenliving ( in verband met ongedierte en mogelijke klimaatbeheersing 
 
door airco binnenshuis. Dit laatste ook in verband met het behoud van boeken en 
apparatuur).
 
- Een grote buitenliving, wat ook echt een ‘kamer buiten’ moest worden en niet een overdekt 
terras met tuinmeubelen…
 
- Geen open keuken: zelf sta je bijna nooit in de keuken en bij veel villa’s zie je dat er ruimte 
wordt gecreëerd door een totaal open keuken in de binnenliving te maken. Als er dan 
gekookt wordt ( door het personeel) ben je continu in contact met hen: wij wilden de 
mogelijkheid open houden voor privacy van zowel het personeel als ook de gasten.
 
- Er mocht geen directe toegang tot de slaapkamers vanuit de living zijn: het is niet prettig als 
je uit je slaapkamer komt en je staat direct in de living. Ook als je ’s avonds gaat slapen en je 
kunt de TV in de living horen als je in bed ligt is niet prettig. Met name ook, omdat er wellicht 
meerdere gezinnen tegelijk in de villa zullen zijn. ieder slaapkamer moest ook vanwege 
privacy niet direct aan de andere slaapkamers grenzen.
 
- Ieder slaapkamer moest dubbele deuren naar buiten krijgen, zodanig dat iedere deur naar 
een andere windrichting opent: als je voor je slaapkamerdeur buiten op het terras wilt 
zitten mag je niet een andere gast op zijn/haar terrasvoor zijn/haar slaapkamer zien zitten: 
dit omdat als je met meerdere gezinnen in de villa bent, je misschien wel even helemaal 
afgezonderd van de rest een boek wilt kunnen lezen of zoiets.
 
- Er moest een hechte, vloeiende relatie tussen binnen en buiten zijn en zodanige zichtlijnen 
dat je vanuit de buitenliving en de binnenliving over een zo groot mogelijk oppervlak uitzicht 
hebt op de sawa.
 
- Vanaf de grote dubbele entree moet je als het ware gezogen worden naar de buitenliving .
 
- De villa moet een gevoel van balans en rust geven.
 
- Het zwembad uit het directe zicht van het huis, met name van de buitenliving.
 
- Als materialen zoveel mogelijk gebruik maken van lokale bouwmaterialen.
 
- Het huis moet als het ware versmelten met de balinese cultuur en natuur, dus een balinese 
uitstraling, maar wel met enkele westerse snufjes er in ( East meets West…)
 
- Er moest ook een duidelijke aanwezigheid komen van balinees houtsnijwerk, maar wel iets 
strakker dan het zeer traditionelere balinese houtsnijwerk.
 
- Zo in het huis rechte lijnen zitten, moest de tuin totaal bestaan uit organische vormen met 
coulissewerking, spannende hoekjes en doorgangen, om het langgerekte van het terrein te 
verdoezelen. Geen rechte lijnen, veel kleur, veel tropische planten en bomen.
 
- Ook het zwembad mocht niet rechthoekig worden en als het ware versmelten in de tuin, zo 
ook het pooldeck.